Programowanie mikrokontrolerów AVR dzięki Arduino

Programowanie mikrokontrolerów AVR dzięki Arduino

http://blog.ksiegarniagliwice.pl/ksiazki/programowanie-mikrokontrolerow-avr-dzieki-arduino/

Arduino jest chyba jednym z najlepszych sposobów, żeby zacząć przygodę z programowaniem. A przynajmniej jeśli chodzi o programowanie mikrokontrolerów.

Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić w tym celu, jest zakup zestawu startowego. Wersja klasyczna to Arduino UNO R3 dostępna już za nieco ponad 100 zł. Jest to podstawowy, czyli tzw. referencyjnyi najpopularniejszy układ, zawierający mikrokontroler Atmega328, wyposażony w 14 cyfrowych wejść/wyjść. Sześć z nich może zostać wykorzystanych jako wyjścia PWM. Zaś sześć wejść analogowych pozwala m.in. na pomiar napięcia.

Płytka posiada gniazdo zasilające DC (od 7 do 12 V), pamięć SRAM o pojemności 2 kB, pamięć flash 32 kB oraz EEPROM 1kB złącze USB oraz przycisk RESET. Aby rozpocząć pracę z modułem Arduino, potrzebny jest jedynie przewód USB i software pobierany ze strony producenta. Program piszecie na komputerze, a następnie wysyłacie go poprzez kabel USB wprost do mikrokontrolera.

Na forach i blogach ludzie radzą inwestować w tańsze zamienniki, bądź klasyczne wersje pozbawione wszystkich dodatków. Te ostatnie – np diodę podczerwoną, serwomechanizm czy wyświetlacz LCD – można znaleźć dużo taniej w każdym sklepie z elektroniką.

Do czego można wykorzystać zestaw Arduino?

Zestaw startowy Arduino pozwala na zbudowanie automatycznego sterownika rolet, sterownika oświetlenia czy układu sterującego zamkiem. W Arduino tak naprawdę nie chodzi o to, co znajduje się w układzie, ale o to, co zaprogramowano w mikrokontrolerze AVR i co podłączono do wyjść. Tak naprawdę wszystko zaczyna się i kończy na mikrokontrolerze.

Programy sterujące mikrokontrolerem, który wysyła polecenia do elementów, podłączonych do wyjść płytki tworzy się w oparciu o języki C/C++, C#, Javę, ActionScript czy Perl. Najczęściej programuje się przy użyciu Arduino IDE, otwarto-źródłowym oprogramowaniu oferowanym przez samego producenta płytek.

Jak zacząć programować w Arduino?

arduino, 65 projektów, elektronikaJeśli chcielibyście zacząć swoją przygodę z elektroniką i programowaniem mikrokontrolerów, warto sięgnąć chociażby po książkę Johna Boxalla, „Arduino. 65 praktycznych projektów„. Podręcznik wprowadzi Cię w obsługęśrodowiska IDE, w tym obszar poleceń, komunikatów i tekstu, pokaże metodę tworzenia szicku w środowisku IDE oraz przeprowadzi przez problemy z bardziej technicznymi aspektami, jak kwestia natężenia prądu i napięcia podawanego na wejściu czy konieczność wykorzystania rezystorów.

Podręcznik Arduino już na początku pozwoli Ci na stworzenie algorytmu, dzięki któremu nauczysz się wysyłać informacje do diod LED podpiętych do płytki czy stworzenie pętli for. Ale to dopiero początek. Projekt 29 pokaże, w jaki sposób zapisywać dane na kartach microSD, a lekcja 42 przedstawi sposób na stworzenie czujnika, który wykryje kolizję robota w oparciu o czujnik odległości na podczerwień. Co więcej, wykorzystanie kilku płytek pozwoli na zbudowanie całego robota.

Arduino 65 praktycznych projektów pozwoli Ci w szybkim tempie przejść z poziomu laika programowania, do średnio zaawansowanego amatora. Jeśli już tworzysz programy pod Arduino, może podzielisz się filmem w komentarzu i pokażesz, co udało Ci się zdziałać?

Księgarnia Mercurius

Księgarnia Mercurius

Jesteśmy księgarnią techniczną oferującą literaturę naukową głównie dla studentów kierunków ścisłych. Posiadamy również bogaty dział z grami planszowymi i narzędziami modelarskimi.
Księgarnia Mercurius